PERSEDIAAN TRIP JAKARTA BANDUNG 2019

HI UOLLLSSS

kali ni budak office aku de buat trip ke jakarta-bandung..3 hari 2 malam...macam biasa, kalau kami nak buat trip dlm malaysia mahupun luar malaysia kami akan bahagikan tugas.... sebelum pergi kami dah setelkan tempat tido dengan kenderaan kat tempat tu...so bila sampai xpayah pening pening lagi...hihihihihi....duit makan dengan bayaran masuk setiap attraction tu kami kumpul siap siap...so sorang je pegang...nanty ssmpai sana xperlula kami keluar duit lagi..bwk duit untuk shopping sahaja....sebab baca dlm banyak blog, sebaiknya tukar duit kat malaysia, so kami tukar la duit dulu..hihihihihi....

our itinerary for our trip
Untuk dlm kapal terbang lak kami pergi xde amik luggage sbb mmg bawak beg kosong je..hahahhaha..balik baru beli luggage..tujuan trip ni untuk shopping kan..ahahahhaha..

sekian. :)

MENDAKI BUKIT BATU PUTIH PORT DICKSON

bukit batu putih
HI UOOOLLLSSSS..

kali ni kite citer pasal aku dgn adeq daeq aku mendaki kat bukit batu putih...selalu gak la lepak blue lagoon kat PD ni..tp baru tahu de bukit batu putih kat situ...hahhahaha...so plan punyer plan..akhirnye menjadi la...tp kene la angkut my adeqs dari upm...pastu kene amik lagi sorang adeq kat uitm seremban..hahhahahaha...xpe la...aku akak yang bertanggungjawap....gi la amik dorang...

sampai sana dah petang...bayaran masuk singgit sorang...xmahal pun...masuk je jalan kaki daki jalan
bertar...dalam 200 meter jer..jalan daki bukit ni de 2 jalan.

1: lalu jalan tar..masuk hutan dalam sikit terus nmpk batu besar...smpai puncak..:).
2:.lalu ikut persisiran pantai.susah sikit laa..tapi berbaloi la...

tapi sbb pemalas aku guna jalan paling senang..lagi pun dah petang...hahahhahaha.jalan smpai rumah api tanjung tuan tu..kat sebelah kanan de tape kuning macam xbagi lalu tu...korang lalu la....hahhahahaha....jalan dlm 20  minit...jumpe batu besar...dont worry..kat batu tu de tali untuk korang climbing sikit...then...jumpe la puncak bukit batu putih...kalau xnak sesak. datang la tengah ari...kalau hujung minggu mmg susah la nak amik gmbar korang je tanpa de org interframe..:)

ni la bukit nye...

MONYET BUKIT MELAWATI

HI UOLLLSSS.....

sebab dah lama xpergi bukit melawati...rindu lak kat monyet monyet yang hidup kat sana...tgh scroll gambar ternampak lak gambar dengan monyet monyet tu....nak gi bukit melawti tu senang je...kalau hari biasa boleh drive dgn kereta sendiri naik atas tu..tapi kalau datang hujung minggu agak leceh sikit kene park kete kat bawak..n naik tren yang disediakan...selalu aku pergi ari biasa sebab dulu tapak kerja kat kg api api tu je..... jalan kat kg tu aku yang turap tau...hhahahaahha...kat atas bukit melawati tu de la muzium tau...de meriam..pastu monyet yang comel..selalu de orang jual kacang
beli jer dgn pakcik india tu...5 inggit je...pastu datang la monyet tu dekat dengan korang...:)

monyet kat atas bukit melawati

monyet tengah tunggu makanan.
tapi diingatkan kepada yang datang naik kereta...monyet mmg ramai..so jagn drive laju laju tau....:)

CARI REMIS DI PANTAI MORIB

HI UOOOLLSLSS....

bile sampai morib...xtahu nak buat ape..sambil tunggu budak budak mndi laut...so kita ni bosan dok tepi pantai...kuis kuis laaa pasir pantai tu....nak jumpe remis ni senang je...amik garfu or ranting kayu terdekat...kuis kuis pasir yang basah..dekat dengan gigi pantai...jangan la yang kering tu...memang tahun depan pun xjumpe..hahahhahaaha..dah jumpe simpan bagi banyak...sebab remis kecik..jumpe sikit baik lepas kan je laa...klu tak...lekat celah gigi sebelum masuk perut....xkenyang pun ..hahhahahaha...
ni la remis tu.....ni dah cukup untuk sorang makan depan tv..:)
remis ni sedap kalau rebus dgn serai ataupun masak tumis...tapi tu pedas la...

TANGKAP SIPUT SEDUT DI LUKUT

HI UOOOLLLSSS....

kali ni aku cerita pasal aku cari siput sedut kat lukut, negeri sembilan..

tempat cari siput ni dekat dengan jeti mahmod tu je...so bile xdpt mancing sebab air surut...uoollls boleh la cari siput sedut dalam paya bakau tu....senang je nak cari siput ni....perlu baldi je.sebab nak masukkan siput yang korang jumpe tu...hahahhahahha...siput sedut tu dok kat akar akar pokok bakau..so mata kene elok laa...perati je kat pokok tu..tapi hati hati dengan ular, lebah dan segala binatang lain kat dalam paya bakau ok..sebab pernah kene gigit lebah..huhuhu..sakit giler.....

tengah cari siput di sebalik akar pokok bakau

gaul siput dengan ampas kelapa untuk bagi siput berak...nak balik terus masak...hahahhahah
untuk sipt sedut ni yang paling sedap masak lemak cili api...kalau dah bosam makan masak lemak leh try masak kari...pun sedap ok....

TANGKAP PEPAHAT DI PANTAI MORIB

HI UOOOLLSSS..

kali ni aku citer pasal aku cari pepahat di pantai morib, banting...

untuk cari pepahat ni...kita perlukan kapur simen, lidi panjang dengan baldi je..pastu pakai la pakaian yang sesuai ok...certain orang pakai air garam atau garam je ..tapi aku lagi seronok pakai kapur..kapur simen ni 4 ringgit je 1 bag...so jimat laa...nak cari pahat senang je...perati pasit laut tu...de lubang..cucuk jer..bile pepahat tu panas.pepahat tu akan keluar dengan sendiri..pastu amik masuk baldi..huihihihihi...

bila air laut surut...sampai tgh laut boleh jalan...
tengah mencucuk pasir laut dgn kapur..
hasil pepahat yang berjaya ditangkap...
pepahat yang sudah masak..sedapp..
untuk masak pahat ni...aku suka main campak campak..so korang agak agak sendiri ok..

RESIPI MASAK PEPAHAT

bahan- bahan...(potong je kalau malas)
  1.  bawang merah
  2. bawang putih
  3. halia
  4. serai
  5. cili padi
  6. garam
  7. sos tiram
cara- cara...
  1. tumis semua bahan yang potong tadi..
  2. masukkan pepahat smpai kulit pahat terbuka
  3. masukan sikit sos tiram. n garam
  4. hidang dgn nasi panas...sedapppnyee......

sekian..:)

TANGKAP KETAM DI PANTAI PORT DICKSON.

hi uolllsss....

kali ni aku nak citer pengalaman camping kat port dickson, negeri sembilan..

untuk seorang yang suka kebebasan macam aku ni..setiap hujung minggu mesti lesap ..tak suka dok umah..hahhahahha.... hujung minggu je mesti amik khemah.lampu suluh .dapur gas kecik ..periuk.. garam.. minyak..tangguk/sauk dan baju mmg sentiasa ada kat belakang bonet kete aii..hahhahahha..senang nak lari...

nak cari ketam ni kene cari waktu malam..baru nampak jelas bila suluh..air kene surut ..nak tahu time air surut..leh download apps pasang surut or tanye je pakcik google..hahhahaha...kalau nasib baik..lebih dari ketam korang akan dapat...kete parking bawah pokok rhu...khemah bukak sebelah kete je...so xrisau nk jalan dalam jauh bape lama pun..selalu kami naik bile air naik ..so kami naik gak laa...tido..pastu esok pagi terus masak hasil tangkapan malam td...:)
ketam goreng kunyit untuk breakfast..:)
sebelum balik kite mandi air laut  dulu...hihihi...

sekian...:)

PERSEDIAAN TRIP JAKARTA BANDUNG 2019

HI UOLLLSSS kali ni budak office aku de buat trip ke jakarta-bandung..3 hari 2 malam...macam biasa, kalau kami nak buat trip dlm malaysia ...